Hvem er jeg?

Jeg elsker matematik og den passion vil jeg gerne dele.

Om mig

Mit navn er Henriette Jeppesen. Jeg elsker matematik og den passion vil jeg gerne dele.

Jeg synes det er sjovt.
Jeg kan se matematik alle steder og jeg elsker især når jeg ser, at børn også begejstres.
Min motivation ligger i, når jeg kan se børnene vokse og ser dem finde glæden og forståelsen i faget.

Jeg brænder for arbejdet med børnene og deres familier og jeg tror helt grundlæggende på at alle børn kan lære at forstå matematik. -Men børn lærer forskelligt og det skal de voksne huske.

Mit yndlingscitat er dette af Walter Barbe. Jeg synes at det er sådan en fin lille reminder til alle der har med børn at gøre.

Henriette Jeppesen står bag MatematikOPTUR, som tilbyder hjælp til matematik.
Henriette Jeppesen
Med mine øjne handler det i bund og grund om at at vende nedtur til optur (derfor navnet Matematik Optur), at give nogle børn der har det rigtig svært, muligheden for et bedre liv, ved at få styr på matematikken, og få glæden og det mentale overskud tilbage.
- Henriette Jeppesen

Min baggrund

Jeg er selv mor til to dejlige unger – som nu er blevet voksne – og så er jeg uddannet lærer tilbage i 1999, og har dermed mere end 20 års erfaring som lærer, testlærer og vejleder.
Jeg har arbejdet både i folkeskolen og indenfor specialområdet og som selvstændig.

Når matematikken driller, viser det sig ofte som frustration, gråd og konflikt omkring lektielæsningen. Det er tidskrævende, opslidende og mentalt drænende for hele familien. Efterhånden som problemerne vokser sig større vokser frustrationerne også, og det skaber en negativ spiral. Når man som familie er fanget i en negativ spiral, har man brug for hjælp til at kunne få vendt den til en positiv. Det er det jeg brænder for.

Jeg forstår det ikke

Hvis du har et barn der bruger sætninger som;

Jeg forstår det ikke

Jeg kan ikke matematik
Jeg hader matematik

eller på anden måde har modstand på, så handler det som forældre om at finde ud af hvad der ligger bag. De tre mest almindelige årsager når matematikken driller, kan groft inddeles i følgende områder. F.eks. hvis dit barn siger ”Jeg forstår det ikke” kan det betyde…

1) Dit barn har ganske enkelt brug for at få det forklaret på en anden måde. Et godt trick er at starte med at læse opgaven højt. Læs langsomt og del det op i bidder, hvis der er flere ting under samme opgave. Bed så barnet om at forklare dig, hvad det er opgaven går ud på. Og spørg herefter ind til de enkelte dele f.eks. Ok hvad er så det første vi skal? For mange børn viser det sig nemlig, at de faktisk godt kan, når vi griber det an på denne måde. Hvis barnet stadig ikke forstår det, må vi prøve at forklare det for barnet. Her er det vigtigt at vi som voksne griber i egen barm, og øver os i at tilpasse vores måde at forklare tingene på, så det passer til barnet (jævnfør citatet ovenfor). Det er også vigtigt at vi giver os tid til at forklare det, så barnet får ro til at bearbejde og forstå det, der bliver forklaret. Det nytter ikke at lave sovs, støvsuge eller sidde med telefonen samtidig. Det er en god idé, at bruge eksempler fra noget du ved barnet allerede kan, lave illustrationer og historier med referencer til noget som barnet interesserer sig for.

2) Dit barn har brug for at lære på en anden måde
Det er langt fra alle børn der lærer bedst ved at sidde på en stol med næsen i en bog. Hvis barnet skal lære noget nyt og svært, eller træne noget så det kan huske det, så er det en god idé at bruge forskellige måder at lære på. Børn lærer forskelligt, det ved vi godt. Det enkelte barn kan også have brug for at lære ved hjælp af forskellige metoder og strategier alt efter hvad det er der skal læres. Det har betydning hvordan barnet har det, og sågar hvad tid det er på dagen. Nogle gange lærer barnet bedst når det lytter, læser, skriver, tegner, synger, eller hører musik, andre gange er der brug for at kunne bruge hele kroppen, eller at være sammen med andre. Nogle børn har brug for at kunne se meningen bag. Altså, hvad kan jeg bruge det til i min hverdag eller i fremtiden. Så når dit barn stiller sig op og siger hvad skal jeg bruge det til? Så kan det som voksen virke irriterende eller ligefrem provokerende, men her gælder det om at trække vejret og lige mærke efter, for måske handler det i virkeligheden om dit barns tilgang til opgaven og måde at lære på.

Har man et barn af den stille type er det med at være ekstra opmærksom, for her gælder sætningen ”intet nyt er godt nyt” ikke.
I denne gruppe findes nemlig nogle børn som ikke beder om hjælp og ikke fortæller hvis det er svært. De går med det inde i sig selv til den dag korthuset vælter og det bryder grædende sammen. Denne type børn har ikke altid lyst at deltage i vilde fælleslege, men blomstrer i stedet når de indimellem får lov til sidde i en stille krog, eller hvis de får lov at sysle med en kreativ aktivitet. Det er også dette barn, der lærer bedst med en voksen 1:1. De har brug for muligheden for at få tempoet ned og få ro og tid til at lære det.

Børn er forskellige og lærer forskelligt, beskrivelserne her er forenklede og rammer ikke alle børn. Det bedste du kan gøre som forældre, er at tilbyde dit barn forskellige muligheder og så være opmærksom på, hvornår du oplever at netop dit barn trives og lærer bedst, -og så gøre mere af det. Her kan du med fordel bruge mine forslag til lege og aktiviteter, jeg har med vilje lavet mange forskellige typer aktiviteter, så der er noget for enhver smag og der kommer hele tiden nye til.

Gå til spil og aktiviteter

3) Den tredje mulighed er at dit barn rent faktisk har matematikfaglige vanskeligheder og helt grundlæggende ikke forstår matematikken.
Her handler det om at sætte ind så tidligt som muligt og finde frem til hvilke vanskeligheder der er tale om, så barnet kan få den rette hjælp til at komme igennem det.

Måske har du allerede en idé om hvad det handler om og kan arbejde ud fra det, måske har du brug for hjælp til at finde frem til det.

Få hjælp til afklaring

Hvis matematikken driller, men du ikke er helt afklaret med hvor udfordringerne ligger og hvordan du hjælper dit barn bedst muligt, så kontakt mig. Jeg kan hjælpe med at lave en faglig vurdering og afklaring, samt vejledning til hvordan du bedst muligt støtter dit barn.

En Faglig afklaring handler først og fremmest om at få en afklaring af om dit har faglige udfordringer, eller om det handler om noget andet. Hvis der er faglige udfordringer, er næste step at afklare hvor udfordringerne ligger, så man kan sætte målrettet ind. Bestiller du en faglig afklaring hos mig foregår det på denne måde:

Vi starter med en gratis og helt uforpligtende samtale over telefonen. Her kan I give mig en status og indblik i de udfordringer I står i lige nu. Hvis vi vurderer, at det vil være en god ide med en afklaring, aftaler vi en dato hvor barnet får en dag sammen med mig, hvor vi arbejder 1 til 1.

Det er vigtigt at det kan foregå på barnets præmisser og at der er masser af tid og ro.

Den faglige afklaring indeholder:

Professionel faglig test af færdigheder:
Her får du en afklaring af barnets faglige niveau i forhold til barnets alder og klassetrin.

Observation af strategier og kompetencer:

Her får du indblik i om dit barn har de strategier og kompetencer det har brug for, til at løse matematiske opgaver.

Klarlægning af styrker og udfordringer:

Herefter udarbejder jeg en vurdering af barnets faglige niveau, styrker og udfordringer, med anbefalinger til det videre arbejde og indsatsområder.

Samtale med mig

Jeg gennemgår vurderingen med jer, og I får anbefalinger til hvordan I som forældre selv kan støtte jeres barns læring fremover samt mulighed for at stille spørgsmål.

Adgang til alle spil og aktiviteter

Til slut får I mulighed for at få vejledning i hvilke lege og aktiviteter jeg mener ville kunne støtte netop jeres barn i det kommende arbejde samt ubegrænset adgang til alle spil og aktiviteter på hjemmesiden – for altid.

Prisen for alt dette er kun 3500,-
Plus kørsel efter statens takster (fra Slagelse)

Kontakt mig

Hvis du ønsker en gratis afklarende samtale eller en faglig vurdering så kontakt mig.

Kontakt mig her

Bedste hilsner
Henriette Jeppesen
Matematik Optur